Uiteraard kun je geen webshop starten in Duitsland zonder aan bepaalde regels te voldoen. We verklappen alvast wat de belangrijkste regels en wetten zijn om rekening mee te houden. Je wilt immers bestellingen ontvangen en geen boetes.
Waar moet je aan denken?
Duitse kleine lettertjes
Een goede vertaling van je website is noodzakelijk, maar niet voldoende. Je hebt naast speciale Algemene Voorwaarden, ofwel AGB (Allgemeine Geschäftsbedingungen), ook een datenschutzerklärung (privacy verklaring), Impressum en Recht van Retour nodig. En reken maar dat je hierbij aan een directe vertaling van je Nederlandse documenten niet genoeg hebt. Daarom kun je dit het beste laten opstellen door een jurist. Die kan je Nederlandse documenten vertalen én de nodige dingen toevoegen.
- FYI: Het retourrecht is standaard 14 dagen.
Wat moet er in je Impressum?
In Duitsland bestaan er juristenbureaus die het hun werk hebben gemaakt om websites op te zoeken die niet voldoen aan de Duitse wetgeving. Je kunt bijvoorbeeld een ‘Abmanung’ krijgen wanneer je Impressum niet compleet is. Een Impressum biedt transparantie aan de bezoekers van je website.
Hier daarom nog enkele praktische tips met betrekking tot het Impressum.
- In je Impressum moet de naam van de bestuurder van het bedrijf staan.
- Plaats de link naar het Impressum in je footer. Zo is deze vanaf elke pagina bereikbaar en dat is verplicht.
- Voor webshops is het verplicht in het Impressum de EU-wijde geschilleninstantie en betreffende regeling te benoemen.
- Je moet het e-mailadres benoemen waar klanten hun klachten kunnen melden.
Verplicht vermelden
Het is verplicht om bij de prijs van een product ook te vermelden of deze inclusief of exclusief BTW en verzendkosten is. Daarnaast is een cookiemelding verplicht (net als in Nederland) en is het nodig om ook toestemming te vragen voor enkel analytische cookies.
GmbH voor B2B
Verkoop je producten aan bedrijven? Dan zul je een GmbH moeten oprichten. De Gesellschaft mit beschränkter Haftung (GmbH) is te vergelijken met de Nederlandse BV (besloten vennootschap). Het geeft bedrijven de zekerheid dat zij zaken doen met een ander Duits bedrijf en dat de Duitse wet daarom van toepassing is.
Tip: Je kunt voor juridisch advies terecht bij partijen zoals Thuiswinkel en de Duits-Nederlandse Handelskamer.
Bij het starten van een webshop in Duitsland is het cruciaal om de regels en wetgeving nauwlettend te volgen. Naast een goede vertaling van je website zijn specifieke documenten vereist, zoals Algemene Voorwaarden, privacyverklaring, Impressum en Recht van Retour. Het oprichten van een GmbH is vereist voor B2B-verkoop, en verplichte vermeldingen zoals prijs inclusief/exclusief BTW en verzendkosten moeten worden gedaan. Het naleven van deze regels is essentieel om juridische consequenties te vermijden. Het is raadzaam om juridisch advies in te winnen bij instanties zoals Thuiswinkel en de Duits-Nederlandse Handelskamer. Met de juiste kennis en naleving van de regels kun je kosten en tijd besparen.
Suzan helpt je de juiste strategie te bepalen voor verschillende kanalen. Bel haar met al je vragen!